In 2024 bestaat NOM vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren, gaan we in deze nieuwe serie met ondernemers van verschillende generaties uit de drie Noordelijke provincies naar de plek die voor hen de kracht van het Noorden uitstraalt. Want waarom is het zo goed ondernemen in het Noorden? Dit is Oost, West; Noord Best aflevering 3, met Marcella Ensel-Boonstra.
Marcella, waar zijn we en waarom staat deze plek wat jou betreft symbool voor de kracht van het Noorden?
‘We zijn in De Abdij van Dokkum. Dit hotel en restaurant zijn we (Marcella en echtgenoot Hartog Ensel, red.) in 2019 samen met drie andere ondernemers uit Dokkum gestart: Jan-Michiel van der Gang, Eric Kooistra en Peter Schregardus. Het stond al een tijdje leeg toen we gezamenlijk besloten de handen in elkaar te slaan om er iets van te maken. Ons doel toen we begonnen was om Dokkum mooier te maken en te behouden wat al is. En het heeft een vliegwieleffect gehad. Daarna zijn veel meer panden opgeknapt en ondernemers nieuwe zaken gestart.’
Je staat versteld van wat hier allemaal gebeurt: innovatie, ontwikkeling en reuring.
Marcella Ensel-Boonstra
Wat is volgens jou de kracht van het Noorden?
‘De kracht van het Noorden is wat mij betreft dat ondernemers elkaar opzoeken, samen dingen voor elkaar krijgen en elkaar iets gunnen. Dat doen we hier zeker in Dokkum.
Zo is het tien jaar geleden dat hier de Admiraliteitsdagen voor het eerst werden georganiseerd. Inmiddels is dat wijdverbreid en zo’n gigantisch evenement geworden. Het heeft zo'n aantrekkende werking op de hele regio. Vanuit andere plaatsen komen mensen hier om te vragen hoe we dat doen. Dit is dus één van de plekken waar je ziet dat als je dingen samen gaat doen, je ver kunt komen en ook iets kunt betekenen. Er zijn heel veel mensen die zich belangeloos inzetten.’
Waarom is gevestigd zijn in het Noorden
belangrijk voor je business?
‘Ik denk dat met name door de mensen komt. Onze medewerkers in het Noorden zijn heel loyaal en tonen een goede inzet. Mensen maken de bedrijven. Dat is je grootste kapitaal. Wij ondernemers kunnen het niet alleen.’
Mensen maken de bedrijven.
Marcella Ensel-Boonstra
Dat is je grootste kapitaal.
Hoe ben jij een ambassadeur van het Noorden?
‘Door onze verhalen te blijven vertellen en uit te stralen dat we mooie dingen doen. Door mensen mee te nemen naar Dokkum en uit te nodigen in het Noorden, om ze te laten zien wat we allemaal doen. Ik zit ook in verschillende raden van toezicht en in de Regioboard Noordoost Fryslân. We hebben een regiodeal gekregen met 29 miljoen euro. Ik zit namens het bedrijfsleven in de driehoek overheid, onderwijs en ondernemers om mee te helpen de regio met dat geld naar een hoger plan te tillen.
Ik hoop daarmee een klein verschil te kunnen maken met lokale betrokkenheid. Wat we hier hebben vind ik geweldig, maar dat moet ook zo blijven natuurlijk.’
Welke kans zie je om de kracht van het Noorden
te versterken?
‘Door mensen het Noorden nog meer te laten ervaren. Laat maar zien wat je doet. Wij nodigen vaak mensen uit om een dag hierheen te komen. De bescheidenheid die de Noorderlingen van nature hebben mag wel wat minder. Wees een beetje trots op wat je doet! Ik zit tegenwoordig in de jury van de Verkiezing Friese Onderneming. Dan kom je bij bedrijven en sta je versteld van wat hier allemaal gebeurt: innovatie, ontwikkeling en reuring.’